Koniecpolski trakt
Autor tego tekstu prowadził nadzór archeologiczny nad robotami ziemnymi w ciągu ul. Mickiewicza w sierpniu i wrześniu 2001 r. Nadzorowany odcinek obejmował około 210m wykopu kanalizacyjnego od wylotu ul. Pułaskiego do wylotu uliczki biegnącej do budynku dawnej plebanii przy kościele św. Trójcy, na zatyłkach rynku. Teren ten położony jest w całości w obrębie strefy ochrony konserwatorskiej; znajduje się w granicach miasta lokacyjnego, wzdłuż jednego z jego podstawowych traktów komunikacyjnych.
Wykop usytuowany był w jednym z kluczowych rejonów miasta, w ciągu komunikacyjnym będącym fragmentem funkcjonującego od średniowiecza szlaku handlowego ze Śląska na Ruś, a w wymiarze lokalnym z Częstochowy do Kielc. Jak się okazało w trakcie nadzoru część tego traktu w granicach miasta lokacyjnego była w specjalny sposób umacniana. Układ komunikacyjny pozostał w tym rejonie niezmienny: ulica Mickiewicza (dawna Sieradzka) powiela prawie ściśle ( z niewielkim odchyleniem na zachód) przebieg dawnego traktu. Profil wschodni wykopu kanalizacyjnego przebiegał na odcinku od ul. Pułaskiego do okolicy Rynku w obrębie dwufazowej umocnionej drogi miejskiej, profil zachodni sięgał poza jej dawną krawędź i tu wystąpiły obiekty, będące reliktami wczesnowożytnej (XVI - XVII wiek) zabudowy pierzei zachodniej dawnej ulicy w obrębie lokacyjnego miasta. Wydaje się, że właśnie w rejonie obecnego wylotu ul. Pułaskiego kończyły się zarówno mocnienia drogowe, jak i zwarta zabudowa pierzei.
Umocniona ulica miejska posiadała średnią szerokość około 4m. W starszej fazie umocnienie nawierzchni polegało wyłącznie na utwardzeniu piaszczystego podłoża przez wykład około 20-centymetrowej warstwy faszyny i gałęzi w nieregularnym, ale przeważnie poprzecznym do przebiegu drogi, układzie. |
Była to więc nawierzchnia drewniano-ziemna, uzasadniona przebiegiem traktu przez teren piaszczystych wydm, dodatkowo podmywanych przez wylewy rzeki. Nawierzchnia ta była położona bezpośrednio na calcowym piasku wydmowym i miejscami rzecznym. Na tej nawierzchni reliktowo zalegała zwarta warstwa użytkowa.
Wydaje się głownie na podstawie fragmentów ceramiki z tej ostatniej warstwy, że tę drogę miejską można łączyć z wiekiem XVI, a więc z okresem względnej stabilizacji i rozkwitu miasta oraz ożywienia szlaku handlowego. Tego rodzaju utwardzenie nawierzchni kontytuowało się w wykopie w sposób nieprzerwany, można też przypuszczać, ze było wynikiem przemyślanej, jednorazowej akcji budowlanej.
Ulica fazy młodszej nie ma już charakteru systematycznej inwestycji, występuje na niektórych odcinkach, ale trzeba zaznaczyć, że może to być efekt stanu zachowania drogi. Jej konstrukcja opierała się na układanych wzdłużnie na krawędziach ulicy drewnianych balach. Pomiędzy nimi, w pewnych odstępach (średnio 2 - 2,5m) ułożone były bale poprzeczne. W przestrzeniach miedzy tymi ostatnimi czytelny był miejscami nieregularny bruk z otoczaków polnych częściowo też z kamienia łamanego. Całość zalegała w obrębie warstwy kulturowej z materiałem datowanym przeważnie na XVII - XVIII w. Tak też trzeba datować odkryte konstrukcje ulicy młodszej fazy, z wskazaniem na pierwszą połowę wieku XVII, ponieważ w warstwie tej nie są widoczne zniszczenia, które dotykały miasto od początku drugiej połowy tego stulecia.
Wzdłuż ciągu komunikacyjnego wystąpiły relikty zabudowy (wykopy fundamentowe i urządzenia gospodarcze) pierzei zachodniej dawnej ulicy, związane z drogą starszej fazy, a więc raczej z w wiekiem XVI i pierwszą połową wieku XVII. Ściślejsze określenie ich charakteru nie jest możliwe, ponieważ dostępne do prac dokumentacyjnych były jedynie zachodnie krawędzie wykopów, występujące tuż przy krawędzi drogi. |